Michel Wattremez Arta romanului la Ionel Teodoreanu în La Medeleni (1925-1927) |
Domeniu: litere |
Disciplină: studii române |
Universitate: Universitatea din Provence, Franța |
Data susținerii: 16.02.1995 |
Juriu Dl J.-C. BOUVIER, profesor, Universitatea din Provence, președinte Dl Valeriu RUSU, conferențiar abilitat, Universitatea din Provence, director Dl Cicerone POGHIRC, profesor, Universitatea din Bochum (Germania), raportor Dl Eugen SIMION, profesor, Universitatea din București, raportor Dl Georges TAVERDET, profesor, Universitatea din Dijon (Franța), raportor |
Pagini: 510 |
Volume: 2 |
Referințe bibliografice: 108 |
Cuvinte-chei în românește: |
România |
Teodoreanu, Ionel |
Roman |
Récit spéculaire |
Imagine |
Copilărie |
Roman de formație |
Bildungsroman |
Rezumat
Clasificat
de către critica română ca romancierul copilăriei, Teodoreanu
ilustrează în La Medeleni formula occidentală a
romanului-fluviu, având personaje cu caractere diferențiate, exploatând
posibilitatea infinită a actelor de vorbire. Artistul este un maestro al dialogului și al scenei, al contrapunctului și al recitativului,
care adoptează o scriere pe viu, în armonie totală cu sistemul de
reprezentare al unei vârste mai evocată decât descrisă. Dând
coherență unei povestiri fragmentate și discontinue,
figuralitatea devorantă a Medelenilor vizează să atingă senzația
inefabilă, și deschide unei scrieri oscilând între suferință și
voluptate o perspectivă amețitoare evocând estetica barocă. Romanul
lui Teodoreanu se supune mai degrabă regulilor povestirii inițiatice
decât legilor Bildungsroman-ului, revelându-și modernitatea extraordinară prin caracterul
autoreferențial, dimensiunea speculară, compunerea digresivă, oferind un exemplu perfect de
desființare a genurilor și de dezagregare a epicului în panlirism. Michel WATTREMEZ
|